#1 er flasket!

Da har jeg fått flasket mitt første brygg. Resultatet ble 20 stk 0,5l og 26 stk 0,33l-flasker. 

 For karbonering blandet jeg 120g sukker i ca 2dl vann og kokte det noen minutter i en liten kjele (6g/l*20l). Lot det stå 15-20min før jeg blandet det sammen med vørteren som var på vei over i en egen gjæringsbøtte. Jeg tok ikke tempen på laken men den var helt sikkert for varm ifht anbefalt. Jeg glemte rett og slett avkjølingen. Det var ca 21l før omstikk men ble kun 19l+ etter omstikk. Kun 18l kom på flaske. Veldig mye humle!  

 Jeg startet med 0,5l-flaskene (10l) , alle uten problem. Når jeg begynte på 0,33 begynte det å komme med endel grums i flaskene. Etterhvert begynte det å gå sakte pga humle som hopet seg opp i bunn av tappepinnen. De siste 8 flaskene måtte jeg fjerne tappepinnen og tappe rett fra kar-tuten med manuell åpne/lukke. Dette ga litt mer luft på ølet i hellingen så jeg lurer på hvordan det skal gå. Jeg lot de siste flaskene stå noen minutter på benken før jeg korket dem i håp om at det skal hjelpe. Nå håper jeg at karboneringssukkeret blandet seg godt og ble gjevnt fordelt på flaskene. Er jo litt redd for fontener ved åpning siden jeg er uerfaren…

FG ble ca 1,015 etter 14,5 dager på gjæring. Litt over målsettingen. OG var 1,064 så alkoholinnholdet blir da ca 6,4%.

Én kommentar Legg til din

Legg igjen en kommentar